• امروز جمعه بیست و سوم آذر 1397 

اخبار سازمان اوقاف

(ع)امامزاده سید اسماعیل

(ع)امامزاده سید اسماعیل

نام و نسب : سید اسماعیل (ع) به روایتی از نوادگان امام محمد تقی و به روایتی امام علی النقی (ع)/ نشانی :تهران جنوب غرب خیابان مصطفی خمینی بین دو خیابان پانزده خرداد و مولوی بازار قدیم تهران (منطقه 12)

 پنج شنبه 1 فروردین 1392   3047  0      

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف وامورخیریه استان تهران  بقعه امامزاده سید اسماعیل در جنوب شرق شهر تهران یکی از زیارت گاه های قدیمی این شهر است که دست کم چند قرن از قدمت آن می گذرد .راه دسترسی به این مکان خیابان مصطفی خمینی ،کوچه شهید علیرضا غفاری ،کوچه سید اسماعیل است مکان مورد نظر در محدوده بازار قدیم تهران قرار گرفته است این بنا نه دقیقا ر استای آن در میانه دو جهت مذکور می باشد . در شرق بقعه ،خیابان شهید مصطفی خمینی قرار دارد که این خیابان متصل به خیابان فرعی وشرقی - غربی علیرضا غفاری است که بقعه در آن قرار دارد ضلع شمالی بقعه که اکنون کوچه شهید غفاری نام دارد ،قبل از پیروزی انقلاب اسلامی (سر پولکی )نام داشت .در ضلع شمال غرب وغرب امامزاده ،کوچه شیشه گر خانه قرار دارد . علت نام گذاری آن نیز وجود ملکی بوده که در آن شیشه گری انجام می شده است .ضلع جنوبی بقعه به بازار سید اسماعیل و ضلع جنوب شرقی آن به میدان سید اسماعیل منتهی می شود . محله ای که بقعه در آن قرار دارد ،در گذشته به محله چال میدان معروف بوده است . بنابر منابع مکتوب در هنگام کشیدن بارو در اطراف شهر تهران از آن جا که خاک خندق برای دیوار کشی وبرج سازی بسنده نبود واز سوی دیگر برخی از زمین ها به ویژه اراضی شمال تهران را شن وسنگ تشکیل می داد ، به هنگام بارو کشی پیرامون شهر ناگزیر از پنج نقطه خاک برداری کردند . در اثری این خاکبرداری چاله ها و گود هایی به وجود امد که هر یک منشا پیدایش نام محلی یا مکانی در این شهر شد مانند چال میدان،چال حصار (که مدتها محل تجمع زباله های تهران بود )گود دروازه محمدیه ،گود فیل خانه و گود زنبورک خانه .
این محله بافت قدیمی وسنتی دارد . بیشتر واحد های اطراف بقعه در تجاری اند ،که برخی نو سازی شده و البته هنوز ابنیه قدیمی وبا ارزش نیز میان انها باقی مانده است . در جنوب بقعه مسجد ومدرسه فیلسوف الدوله قرار دارد ،که بنایی قدیمی و با ارزش است .در بافت بازار نیز هنوز بناهای ارزشمند بسیاری وجود دارد . از جمله این بنا های با ارزش ،کلیسای طاووس از عهد سلطنت فتح علی شاه قاجار است. که فاصله زیادی با بقعه امامزاده سید اسماعیل ندارد .
تاریخچه بقعه
الف)نام ونشان صاحب بقعه :درباره نسب امامزاده اسماعیل چند نظر متفاوت وجود دارد :بنا بر زیارت نامه موجود در بقعه ،فرد در بقعه ،اسماعیل بن جعفر بن امام محمد تقی (ع)است .کتاب کنز الانساب نیز این نسب را تایید می کند و می نویسد :(جعفر بن امام محمد تقی (ع)صاحب شش فرزند بود به نام هادی زین العابدین ،مطهر ، اسد ،ابراهیم ،داوود و اسماعیل . از این میان اسماعیل به ولایت تهران آمد و توسط دشمنان زخمی مهلک برداشت . او مدت یک ماه در منزل فخر الدین حداد در حال نقاهت بود و فخر الدین به مداوای جراحت های او مشغول شد .تا اینکه یزدان عمر و فرزندان او اتفاق کرده امامزاده را به شهادت رسانیدند. برخی از تحقیقات جدید نیز ایشان را منسوب به امام علی النقی (ع)دانسته اند .در نظر دیگر ،امامزاده اسماعیل فرزند امامزاده زکریا ونوه موسی الکاظم (ع)است .این نظر مورد نقد برخی از محققان چون شریف رازی قرار گرفته است .تاریخ شهادت امامزاده را حدود نهصد سال پیش نوشته اند . دانستن روایت های شفاهی محلی نیز خالی از لطف نیست ، بنا بر گفته های راویان ، درباره علت مهاجرت ایشان و آنچه سینه به سینه نقل شده این است ،که وی از هم شاگردی های حضرت عبدالعظیم حسنی بوده ،که در این منطقه زندگی می کرده و به دست برخی از افراد محله سر پولکی به شهادت رسیده و در زمان شهادت 27یا 28 سال بیشتر نداشته است .
ب)سابقه بنا و حدود وثغورآن:حسین کریمان در کتاب معتبر خود تهران در گذشته وحال به اجمال درباره سید اسماعیل می نویسد :(بنای فعلی به زمان محمد شاه غازی می رسد . کتیبه موجود تاریخ ذی الحجه سال 1262ه ق را نشان می دهد . ایوان و رواق و حرم از عهد قاجاریا است. در قسمت بالا سر مرقد دری منبت کاری زیبا و قدیمی محمد شاه غازی مرمت شده است ، تاریخ غره جمادی الاول سال 886 هجری قمری را نشان می دهد که مربوط به دوران تسلط آق قویونلو ها در این منطقه بوده است .)نقشه موسیو کرشیش که در سال 1275 ه ق از شهر تهران تهیه شده و اطلاعات با ارزشی را از گذشته در اختیار می گذارد ؛مکان امامزاده سید اسماعیل را به فاصله کمی از دروازه حضرت عبدالعظیم ودر کنار شارع اصلی بازار ،اما خارج از محله بازار ودر محله چال میدان نشان می دهد . این نقشه که تهران عصر صفوی را ترسیم کرده است ، بقعه را در میان میدان کاه فروش ها و میدان سید اسماعیل امروزی میدان حصیر بافت ها در شمال شرق و میدان درویش ها در شمال غرب بنا ،قرار داده است . این میدان ها که اطراف بنا را احاطه کرده بودند فاز راه های متعدد به بخش های مختلف محلات شهر راه داشته اند واین ویژگی ها سبب می شده اند تا امامزاده اسماعیل در شهر صفوی ، همانند یک مفصل شهری که لبه های آن به دکاکین اختصاص داشته است عمل کند پس از انکه حصار طهماسبی اطراف قصبه تهران کشیده شد. محله بازار که کمابیش نزدیک به دیوار جنوبی حصار بود ،کمکم به شمال گسترش یافت ، در آن هنگام مرکز ثقل شهر تهران در حدود چال میدان ،امامزاده یحیی وامامزاده سید اسماعیل بود و بازار تقریبا در وسط آن جای داشت سکونت مردم گویای تاثیر وجود امامزاده در تنظیم بافت شهری است در دهه دوم قرن حاضر ،اجرای طرح شهر تهران و احداث خیابان شمالی - جنوبی که از کنار سید اسماعیل عبور می کرد ،سبب شد تا ارتباط این مجموعه با محله چال میدان قطع شود ومیدان های کاه فروش ها در لبه خیابان و باف ها در داخل خیابان جدید الاحداث قرار گیرد و در نهایت پیوستگی این مجموعه با بافت محله بازار تهران تقویت شود(مختاری طالقانی)
اصل بنا به قرن نهم هجری است که در دوره قاجار به همت عیسی خان بیگلر بیگی در سال 1262 ه ق تعمیرات اساسی در آن صورت گرفته است .این بنا بر کتیبه ایوان در زمان محمد شاه غازی ساخته شده و بانی آن عیسی خان بیگلر بیگی بوده است .
ایوان ،رواق وحرم سید اسماعیل تماما ساختمان دوره قاجاریه است و می توان گفت همان تاریخ 1262ه ق که در کتیبه ایوان ذکر شده است ،سال احداث کلیه بنای فعلی است. در سال 886 ه ق بقعه سید اسماعیل وجود داشته و به نام سلطان سید اسماعیل خوانده می شده است و استاد حسینی علی آهنگر طهرانی در قدیمی موجود در گنبد خانه کنونی را برای بقعه نموده و بانی این امر شده است . قدیمی ترین تاریخی که بر روی آثار موجود در امامزاده مشهود است ؛نیز همین تاریخ موجود بر روی در است . احتمالا این قدیمی ترین تاریخی است که از یک بنای باستانی در شهر قدیم تهران در دست است و سید اسماعیل برغای شهر تهران از این بابت واجد امتیاز مخصوص است ،البته این امر مانع این نخواهد بود که بنای اصلی بعضی بقاع تهران و خارج آن،قبل از این تاریخ ساخته شده یا هنوز هم موجود باشد . ماده تاریخی از آنها باقی نمانده است .سال 886 ه ق مقارن با اواسط پادشاهی سلطان احمد گورکان از سلسله شاهان تیموری است ، که 873 تا 899 ه ق بر قسمت هایی از ایران سلطنت می کرد گویا تهران هم جزو قلمرو او بوده است.
البته برخی محققان درباره اینکه در سال 886 ه ق ، تهران جزو قلمرو سلطان احمد گورکان بوده است ، تردید کرده اند.چنانکه از کتیبه های موجود در بنا بر می آید ، در دوره قاجار سر کار عیسی خان بیگلر بیگی بنای قدیمی بقعه را بر می دارد و بنای مفصل تر فعلی رابه جای آن می سازد .در محرم 1262 ه ق ابتدای در قدیمی را بزرگ تر وتعمیر می کند ، به این ترتیب که ،با افزایش پانزده سانتی متربه چهار طرف ، هریک از دولنگه در را بلند تر وعریض کرده اند . سپس ،رواق ،صحن و مناره ها در ماه اخر همان سال ،یعنی ذیحجه 1262ه ق ساخته و کتیبه ای درایوان مرقوم ونصب شده است پس از این باز سازی ها است ،که مردم خیر دیگری هم متوجه این بقعه شده ،و چهل چراغ با رفتن بزرگ آبی رنگ بسیار زیبایی را که در وسط ایوان آویزان بوده است ،به بقعه هدیه می کنند .برای تعیین تاریخ عناصر ساختمان امامزاده اسماعیل ،باید گفت که بقعه خود یک دوره ساختمانی مستقل است ،که تاریخ ان با توجه به نقش ترنج های اسلیمی بازمانده در فضای هشت گنبد خانه به دوره صفویه باز می گردد و البته این گنبد جانشین بنای قدیمی تری است که از آن دو شاهد تاریخی در اختیار است ،نخست کتیبه روی در مورخ 886 ه ق و دیگر کاشی های زرین فام مرقد که تاریخی مقدم بر این تاریخ دارد ومتعلق به قرون هفتم و هشتم هجری قمری هستند . ایوان در بنای امامزاده سید اسماعیل با دو مناره هاست ،که از کف حیاط سه متر ارتفاع دارد ،جلوای خاص به مجموعه داده است . در بین امامزاده های تهران ،امامزاده سید اسماعیل مناره دارد وشاید وجود همین مناره هاست ،که بنا را از داشتن یک گنبد مرتفع برای معرفی بی نیاز ساخته است . تزیینات ایوان ومناره ها متعلق به زمان ناصر الدین شاه است .کاشی کاری صحن و مناره ها در سال 1281 ه ق صورت گرفته است . بنای امامزاده بارها مرمت شده است و قسمت عمده تزیینات امامزاده از سال 1358 ه ش شده است .
محوطه ومعماری کنونی بقعه
با ورود به کوچه سید اسماعیل ، بالای سر ورودی بقعه، نرده های فلزی که گنبدی نرده ای بر آن گرفته ،می شوند اما بقعه ومظاهر آن از فاصله دور مشاهده نمی شود در طرح فعلی بنا ،گنبد خانه ،ایوان ورودی ،پیش فضا ،فضاهای جانبی وصحن از اجزای اصلی مجموعه اند .برای رسیدن به فضای مقبره وگنبد خانه اصلی می توان از یکی از سه ورودی شمالی ،جنوبی و شرقی صحن وارد شده، با گذر از ایوان که در ضلع غربی ،نماز خانه قرار گرفته است که با راهرویی به دیگر فضاهای مجموعه مرتبط است. در طرفین ایوان ،ایوانچه هایی در دو طبقه وجود دارند .این ایوانچه ها با اتاق هایی مربوط اند .که خود همچون ایوانچه در دو طبقه تکرار شده اند وبا پیش فضای ورودی نیز ارتباط دارند . در زمان بازدید از بقعه در قسمت شمالی گنبد خانه (شمال غربی صحن )شبستانی در حال ساخت بود ،که احتمالا ورودی آن از یکی ار دو غرفه شمالی نمای غربی صحن خواهد بود .مساحت پهنه کلی مجموعه هزار وپانصد وهشتاد متر مربع ،مساحت طبقه همکف بنا سیصد وهفتاد وهفت متر مربع و مساحت طبقه اول دویست وهفتاد متر مربع است . ارتفاع نوک مناره ها تا کف حیاط بیست و چهار متر و ارتفاع لبه انتهایی ایوان تا کف حیاط حدود ده متر وسی سانتی متر است . آجر ،کاشی ،چوب ،گچ ،رنگ ،سیمان ،قیر گونی ،سنگ مرمر و شیشه از جمله مصالح به کار رفته در این بنا هستند . بنا سه ورودی دارد . ورودی شرقی یا مدخل اصلی بنا از کوچه سید اسماعیل است . این در مشبک و سبز رنگ است ،که پیش روی آن ایوانی کوچک با طاق نمایی گنبدی قرار گرفته است . بر بالای این ورودی تابلویی کوچک وسبز رنگ نصب شده که بر روی آن نوشته شده :(آستانه مبارکه امامزاده سید اسماعیل )در سمت راست این ورودی پلاک امامزاده با شماره 78 نصب شده است .
ورودی های شمالی و جنوبی چوبی وجدید است که بالای آن کاشی کاری مشبک است . این ورودی به داخل کوچه های بازار سید اسماعیل باز می شود . صحن به شکل مستطیلی است ،که محور طولی آن در امتداد شمالی - جنوبی قرار دارد ودارای سه ورودی است . در نمای صحن ،علاوه بر ورودی ها ،غرفه های متعددی دیده می شوند که آجری کاری اند و لچکی های کاشی کاری دارند.پوشش سقف آنها نیز به صورت طاق اهنگ است . کف غرفه ها به اندازه یک پله (حدود سی سانتی متر )بالاتر از کف صحن قرار گرفته است . بر روی دیوار ضلع غربی صحن ،کتیبه ای است بدین صورت :(بسمه تعالی ،آستان مقدس حضرت سید اسماعیل (ع) زائرین محترم و بانیان خیر ودلسوز بحول وقوه الهی و عنایات خاصه حضرت مهدی (عج )مدیریت و هیئت امنا امامزاده سید اسماعیل (ع)در نظر دارد با همت بانیان خیر نسبت به طرح و توسعه حرم مطهر وتعویض ضریح و بازسازی داخل حرم و شبستان های اطراف ومجتمع فرهنگی ورقرانی و ایجاد سرویس های بهداشتی وغیره اقدام نماید . لذا از زائرین وخیرین دلسوز تقاضا می شود نذورات وهدایای نقدی را داخل ضریح مطهر ریخته و یا به دفتر استان مقدس تحویل و رسید دریافت فرمایید مدیریت وهیئت امنا آستان مقدس )در وسط صحن ، حوضی مستطیل شکل که داخل آن سنگ مرمر ومنای ان آجری است دیده می شود ،که در چهار طرف آن چهار چراغ استوانه ای قرار دارد و ریشه هایی بین این چراغ های دور حوض کشیده شده است . در صحن دو باغچه پر از گل ودرخت نیز دیده می شوند . کف صحن آجری است . آجرها قدیمی اند و نیاز به تعمیر دارند . صحن امامزاده هم اکنون عامل مرتبط کننده بازار سید اسماعیل و کوچه سر پولکی است . نمای اصلی این مجموعه نمای غربی صحن است ،که دارای هیئتی متقارن است . در میان های نما ایوان ورودی در دو طبقه و پس از ان غرفه ها قرار دارند .
ایوان ورودی دارای در چوبی و قهوه ای رنگی است که در طاق نماهایی مشبک قرار گرفته است .کف ایوان اندازه یک پله بالاتر از کف صحن است و با سنگ مرمر فرش ده است . داخل فضای ایوانا ارتفاع یک متر وبیست سانتی متر سنگ کاری قدیمی است . پس از آن زیر نیم طاق ایوان ،کاشی کاری هایی در قاب های آجری دارد این کاشی کاری ها وقاب ها در انتها به کتیبه ای افقی ختم می شوند کتیبه درشت نستعلیق بسیار زیبای موجود بر خشت های کاشی بالای ایوان بدین صورت است :(بعهد دولت همایون پادشاه جمجاه و شهنشاه کیوان بارگاه )
(وجهاندار سلیمان دستگاه وحامی اسلام و ما حی کفر و ظلام )
(مروج دین احمدی وبرپا دارنده شریعت محمدی )
(سلطان العادل وخاقان الباذل السلطان ابن السلطان )
(و الخاقان بن الخاقان محمد شاه غازی خلد الله ملکه مابد شوکته وبعد بانی این بنا بنده درگاه شاهنشاهیاسلام پناه عیسی خان بیکلر بیکی طول وزاد الله قدره صورت اتمام داد:
(بتا ریخ غزه شهر ذی الحجه الحرام سنه هزار ودویست و شست ودو کتبه ؛از این کتیبه کاشی کاری به بعد تمام فضای زیر نیم طاق ایوان آینه کاری است . این اینه کاری بر روی مقرنس های زیبای زیرین آن اجرا شده است .بالای کتیبه داخلی ایوان ،در راستای طاق نمای ورودی ومیان اینه کاری ایوان ،طاق نمایی پوشیده با کاشی کاری مشبک فیروزه ای قرار گرفته است . این شبکه مشرف به فضاست . لچکی ایوان کاشی کاری است و کتیبه ای از کاشی به صورت خط بنایی که شامل اسامی چهار ده معصوم است ،دور ایوان چرخیده است . این کتیبه به صورت قرینه است ،به طوری که از سمت راست ایوان با نام محمد شروع ودر وسط ایوان با مهدی صاحب العصر والزمان پالان یافته است ومجدد از سمت چپ ایوان شروع شده ودر وسط ایوان خاتمه پذیرفته است .
در دو سوی ایوان پیلک هایی دیده می شود ،که بخشی از جداره مناره هاست . این مناره ها کاشی کاری مناره ها ترکیبی از نقوش معقلی با خطوط بنایی است . کتیبه ای زیر ماذنه های وفقانی مناره جای گرفته است . این کتیبه (لا اله الا الله )است ،که در دو مناره تکرار شده است .در قسمت پایه مدور هر یک از این دو مناره با خط بنایی منفرد (علی محمد ،محمد ،علی )متقابل زینت شده وبر ساقه هر یک از آنها با خط بنایی شطرنجی لوز مکرر (الله ،محمد ،علی )دیده می شود ،وبا نوار کشی معقلی گلچین پوشیده شده است .

ایوانچه های دو طرف پیلک ها ،نما و قاب هایی آجری دارند که در لچکی های آن کاشی کاری هایی حاوی خطوط بنایی دیده می شوند که حاوی (الله ،محمد و علی )هستند پوشش نیم دو ایوانچه پایین به صورت نیم کار و دو ایوانچه فوقانی به صورت مقرنس کاری است . که روی ان رنگ سفید شده و احتمالا مقرنس های زیر آن گچی است .فضای دو ایوانچه پایینی با دو در فلزی سبز رنگ پوشیده شده اند .در هر سوی ایوانچه ها در غرفه قرار گرفته اند که دارای نما و قاب هایی آجری و لچکی های کاشی کاری اند . کف غرفه ها به اندازه یک پله بالا تر از کف حیاط و سقف آن به صورت طاق آهنگ است . در نماهای دیگر صحن ،علاوه بر ورودی ها فغرفه های متعددی دیده می شوند که آجری کاری اند و لچکی های کاشی کاری دارد. پوشش سقف آنها نیز به صورت طاق آهنگ است . کف غرفه ها نیز به اندازه یک پله (حدود سی سانتی متر )بالاتر از کف صحن گرفته است .در ورودی های شمالی وجنوبی ،چوبی و جدید است ،که بالای آن کاشی کاری مشبک اجرا شده است .در ورودی شرقی نیز فلزی است .بعد از ایوان ورودی ،پیش فضای قبل از گنبد خانه است ،که در حایل بین ان وایوان چوبی مشبک کاری است .برای ورود به پیش فضا باید از پله ای سنگی پایین رفت در واقع پیش فضا از ایوان پایین تر است . پیش فضا دارای ازاره ای به ارتفاع حدود یک متر از کاشی های تصویری قدیمی است وبقیه فضا گچ کاری است .برای باز سازی بعضی از قسمت های کاشی کاری از گچ کاری استفاده شده وبرخی از قسمتها نیز پس از ریختگی مجددا بازسازی نشده است .جداره های شمالی وجنوبی این پیش فضا به صورت دو طبقه ومقرنس کاری اند (مقرنس های گچی رنگ شده )این فضا به اندازه سه پله بالاتر از کف گنبد خانه قراردارد. پیش فضا مذکور از شمال به جنوب ،متصل به فضاهای جانبی است که هریک در دو طبقه اجرا شده است . بدین ترتیب چهار اتاق در طرفین پیش فضا قرار دارند ،که هر یک از ضلع شرقی متصل به ایوانچه ای در نمای غربی صحن است . دو اتاق طبقه همکف نه ضلعی است،که پوشش سقف آن نیز رسمی کاری ودارای چشمه نه است .خطوط این رسمی سازی گچی است روی آن رنگ شده است . کف این دو فضا با سنگ مرمر پوشیده شده است .قوس طاق متصل به پیش فضا نیز به صورت قوس هلالی است .دو اتاق فوقانی به شکل مربع وهر یک متصل به بالکنی مشرف به پیش فضا است .در اتاق های طبقه همکف ،فلزی سبز رنگ با پنجره های مشبک سبز ونارنجی است . در شرقی پیش فضا ،ورودی از داخل امامزاده به دفتر امامزاده است . دیوار های پیش فضا پوسیده و قدیمی اند حتی برخی قسمت های آن مانند طاق رنگ آمیزی نشده واز این در فلزی مشبک وابعاد آن سه متر در یک متر وپنجاه سانتی متر است :(بتابید حضرت سبحانی مقرب الحضرت العلیه میرزا سید حسین تفریشی سر رشته دار چاپار خانهای ممالک محروسه بتعمیر وکاشی نمودن رواق مطهر بقعه منورحضرت امامزاده واجب التعظیم حضرت امامزاده سید اسماعیل سلام الله علیه وعلی آبائه موفق گردید. بسمعی واهتمام عالی جناب سیادت انتساب آقا سید مرتضی متولی آستانه مبارکه. نادر العصر استاد علی اکبر به اتمام رسانید فی شهر ذی الحجه الحرام 1281)دو تابلو در کنار در ورودی به گنبد خانه دیده می شود .در سمت راست این ورودی تابلویی نصب شده که بر روی آن اذن دخول به امامزاده نوشته شده است :((بسم الله وبالله وفی سبیل الله وعلی مله رسول الله صلی علیه وآله باذن الله و باذن رسوله و باذن الانبیاوالمرسلین وباذن ائمه المعصومین وباذن خلفا وباذن ملائکه الحافین وباذن سیدنا ومولاناسید اسماعیل ابن جعفر ابن علی النقی ادخل هذا الحرام الشریف ))وتابلو نامه امامزاده است.

کتیبه بالای سر ورودی به گنبد خانه بدین صورت است :
(بسم الله الرحمن الرحیم ذالک ومن یعظم متعاثر شعائر الله فانها من تقوی القلوب ومحض شعائر اسلام که وظیفه هر علاقه مند ومتدین بدین حنیف اسلام ومذهب حقه جهفری که بوسائل مشروعه آستان قدس نشان ائمه اثنی عشر علیهم الصلوه والسلام واولاد و احفاد آنها متوسل و اجر و مثوبات اخروی را از پرتو انوار مقدسه آن پیشوایان عوالم امکان تحصیل نمایند، لهذا این اقل بندگان خالق ذو الیمینخسرو اعتمادی الملقب بسردار اعتماد رئیس قور خانه به جهت کسب سعادت و افتخار وتقرب و توسل اما مزاده واجب التعظیم والتکریم یک باب درب فولادی که به دستور مرحوم عبدالحسین خان موید السلطان طائب ثراه اخوی بطنی و صلبی بنده ساخته تقدیم آستان ملائک پاسبان امامزاده عالیقدر حضرت سید اسماعیل علیه السلام داشته و وقف موبد این در گاه نمود و از زائران و مجاورین با فتوت زاویه مقدسه التماس دعا وطلب دعا وطلب مغفرت برای آن مرحوم ومخصوصا روح پرفتوح آقا میر علی طاب ثراه .اکبرخادم 1341آذر صفربان).
در دیوار شمال شرقی پیش فضا در بسیار کوچک سبز رنگی دیده می شود . ابعاد این در یک متر در پنجاه سانتی متر است ،در کنار آن دستگاهی وجود دارد که زائران در آن پول می اندازند و دستگاه ،شمع روشن می کند و قران تلاوت می کند .در کنار دستگاه تلاوت قران ، فعلم کوچکی که کهنگی آن مشخص است ،دیده می شود بالای طاق نمای ورودی به گنبد خانه تابلویی چوبی شیشه ای نصب شده ؛که با گلدوزی بر روی ان نوشته شده:(یا آقا سید اسماعیل هدیه به آستان مطهر امامزاده سید اسماعیل اسفند 1380)همچنین سه لوستر نسبتا بزرگ وقدیمی در پیش فضا دیده می شود . یکی در وسط پیش و دو لوستر دیگر در دو طرف آویزان است . دو جامهری در کنار در های پیش فضا نصب شده است .
فضای نمازخانه در غرب گنبد خانه قرار گرفته واز سه چهار طاقی تشکیل شده است . این چهار طاقی ها آجر کاری شده اند و در وسط سقف انها روزنی قرار دارد . در جداره های این بخش ، طاقچه هایی با قوس نیم دایره جای دارد .این طاقچه ها در دیواره های شمالی ،جنوبی وغربی قرار گرفته اند . تعداد طاقچه ها در قسمت های شمال غربی وجنوبی آن بیشتر است .در هر طاقچه پرچم سبز رنگی هست . که بر آن احادیثی از ائمه اطهار (ع)همراه با نام متبرک ائمه نوشته شده است .در ضلع جنوب غربی نماز خانه ،بر روی یکی از طاقچه ها پنجره ای چوبی است ،که زاوران دخیل هایی به صورت پارچه و قفل به آن بسته اند . کف نماز خانه ،با سنگ مرمر پوشیده شده وبه اندازه یک پله پایین تر از بقعه است. در قسمت پای طاق میانی چهار طاقی ها چوب مهار قرار گرفته که مهتابی هایی بر روی آن نصب است . طاق راهرو حایل بین این فضا وگنبد خانه به صورت کمانی است . لوستری نیز بر دیوار غربی نماز خانه نصب است . در این فضا منبر ،یک بخاری بزرگ ، کتابخانه فلزی قدیمی و فرش های اضافه دیده می شوند .در باره تزیینات شبستان در حال ساخت تنها می توان گفت که بنایی راسته تشکیل شده است ورودی اصلی گنبد خانه در ضلع شرقی پیش فضا است . گنبد خانه به اندازه دو پله پایین تر از پیش فضا قرار دارد . داخل گنبد خانه ،ارازه ای به ارتفاع یک متر از کاشی های قدیمی دیده می شود که دارای حاشیه ای رنگی در بالا وپایین است . بقیه فضا نیز گچ کاری است. کف با سنگ مرمر سبز پوشیده شده است . گنبد برروی هشت طاق (چهار طاق اصلی وچهار طاق غرعی )قرار گرفته است ودر گوشه ها اسکنج سازی شده است. بین هر دو طاق پا باریک هایی دیده می شوند . محراب .طاق رو به روی ان به صورت نیم هشتی اند .
طاق ورودی به نمازخانه نیم به صورت نیم کار است .در این طاق سابقا دری چوبی وقدیمی وجود داشته ،که امروزه در طاق رو به روی محراب ودر قابی شیشه ای قرار داده شده است .در جداره سمت قبله گنبدخانه و بالای محراب ،نقشی رنگی بر روی گچ کشیده شده است که براثر گذشت زمان کم رنگ شده وآثار پوسیدگی در آن قابل رویت است . دیوار گنبد خانه نیز پوسیده وکهنه شده ودر برخی قسمتها ریخته وبر اثر گذشت زمان کثیف وسیاه شده است .دو تابلو بردیوار ضلع غربی گنبد خانه دیده می شود ،تابلویی که در قسمت بانوان قرار دارد ،زیارت (امام رضا )و امامزاده (سید اسماعیل )است وتابلوی (وارث)در قسمت مردان نصب است .کتیبه ای به صورت افقی به خط نستعلیق دور گنبد خانه چرخیده که بدین صورت است :
بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی ونعم النصیر
تو کیستی بهر جا نموده وطنی
برون ز انجمنی ودرون انجمنی
جگر خراش عقیقی خراش هر جگری سخن گذار وسخن آفرین و خوش سخنی
محمدی نه علی نه حسن نه پس توکی ای
توئی حسین که بویت وزد بهر چمنی
تو آن حسین غریبی که روز عاشورا
دو صد مجادله کردی نبردی یک کفنی
توآن حسین غریبی که خانه خولی
سرت میان تنور وجداست از بدنی
تو آن حسین غریبی که زد به لعل لبت
یزید چو دید بگفتا عجب لب ودهنی
خموش ناصر دینی که زینب محزون
ندیده است بدوران ستم کشی چو منی
کاتب خوشنویس فقر )تقسیم بندی حرم به بانوان ومردان در ایام مختلف متفاوت است ،اما معمولا ضلع شمالی گنبد خانه برای زیارت بانوان ومابقی حرم یعنی ضلع جنوبی گنبد خانه ومسجد (نماز خانه )برای مردان مورد استفاده قرار می گیرد . البته در بعضی از ساعات روز بانوان نیز از مسجد استفاده می کنند که ساعات مشخصی ندارد .
یک نور گیر بسیار کوچک در گنبد خانه دیده می شود ،که دارای شیشه های رنگی است . از جمله آثار تاریخی موجود در این بقعه در چوبی وقدیمی است ،که در ضلع شمالی گنبد خانه قرار دارد . بر روی این در کتیبه هایی به خط خوش نستعلیق روی ترنج های منبت کاری در بالا و پایین هر دو لنگه به طور برجسته شده ،نصف کتیبه بر قسمت قدیمی ونصف آن بر قسمت الحاقی قرار گرفته است و شامل این عبارات می باشد:(تعمیر در بقعه سید جلیل امامزاده اسماعیل در عهد دولت سلطان العادل خاقان الباذی السلطان بن السلطان والخاقان ابن الخاقان السلطان محمد شاه غازی خلد الله ملکه وابد شوکته الی یوم القیامهبفرمایش سر کار عیسی خان بیگلر بیگی باتمام رسید. بتاریخ شهر محرم الحرام سنه هزار ودویست وشصت ودو راقمه تراب آستان حضرت اسد اللهی ،اسد الله شیرازی عمل استاد حاجی محمد بروجردی )
کتیبه های دیگری هم به خط نسخ به طور بر جسته وجود دارد که بدین قرارند(صاحب خیر هذا الباب متبرکه سلطان سید اسماعیل علیه التحیه والسلام استاد حسین ابن پیر علی حداد تهرانی غره جمادی الاول سنه ست و ثمانین و ثمانمائه ).

پس از این کتیبه تاریخی این عبارات دیده می شوند :(قال النبی صلی علیه وسلم الدنیا ساعه فجعلها طاعه عجلوا بالصلوه قبل الفوت و عجلوابالتوبه قبل الموت )در لوحه زیرین لنگه راست ،نام سازنده در قدیمی چنین خوانده می شود :(عمل استاد حسین ابن حسن نجار لباسانی )برای حفاظت از این در قدیمی بر لنگه های در شیشه نصب شده است . ضریح چوبی حدود سی سانتی متر سنگ کاری شده است . سقف ضریح کمی حالت بر آمدگی دارد. ضریح دارای دو در کوچک در ضلع شمالی وجنوبی است .بر روی تاج ضریح از شرق به غرب آبات و احادیثی با ترجمه فارسی آن نوشته شده است . تابلویی بر روی ضریح نصب شده که بر روی آن زیارت (وارث)زیارت سایر شهدا وزیارت امامزاده (سید اسماعیل )نوشته شده است مرقد با پوشش کاشی کاری درداخل ضریح قرار گرفته است.روی مرقد با پارچه پوشانده شده ودیده نمی شود اما بنابر آنچه در منابع آمده مرقد پوشیده از کاشی های مختلف است که در میان آنها چند قطعه کاشی نفیس زرین فام ستاره ای شکل نیز دیده می شود که از قرون هفتم وهشتم هجری بازمانده است . این آثار را می توان قدیمی ترین اسناد تاریخی موجود در امامزاده سید اسماعیل به شمار آورد . از ترتیب استقرار کاشی ها می توان در یافت ،که علیرغم آسیب های وارد بر سطح مرقد ،برخی از این قطعات همچنان در جای اصلی خود مانده اند واین موید اصالت انتساب کاشی های زرین فام به بناست. ظرف نقره ای بزرگ بر روی مرقد دیده می شود که بر روی آن اسما الهی و نام ائمه اطهار (ع)حکاکی شده است . گنبد از بیرون سیمانی واز داخل گچ کاری است .قطر گنبد در حدود هفت متر وارتفاع نوک آن تا کف گنبد خانه در حدود ده متر است .گنبد های کوچک روی نماز خانه نیز آجرپوش است. در مورد خصوصیات معماری این می توان گفت،که طرح بقعه صورت متکاملی از بناهای منفرد آرامگاهی است به طوری که د رآن علاوه بر گنبد خانه ایوان ورودی پیش فضای ورودی ،فضاهای جانبی ،نماز خانه ،ایوانچه ها ،صحن ،مناره ها وغرفه هایی نیز قابل مشاهده اند در حالی که در ابنیه آرامگاهی منفرد دیگر علاوه بر گنبد خانه تنها تعدادی از فضاهای مذکور وجود دارند .



بنای بقعه قدیمی است و بیش از چند قرن قدمت دارد . به نظر می رسد در حدود صد وپنجاه سال پیش بخشی از اندود کاری ها ونماسازی ها مورد تعمیر ومرمت قرار گرفته اند .کتیبه ای رنگی داخل گنبد خانه نیز نمی تواند چندان قدیمی باشد .در شمال گنبد خانه شبستان جدیدی در حال ساخت است . به طور کلی بنا سالم است و عارضه خاصی در آن مشاهده نمی شود اما شاید برخی توجهات جزئی در وضعیت ظاهری آن تاثیر گذار باشد .به عنوان نمونه دو طاق غرفه های طرفین در ضلع شمالی صحن به مرور زمان تغییر شکل داده که نیازمند مرمت است . همچنین کتیبه رنگ نوشته گنبد خانه نیز نیازمند توجه وبررسی بیشتری است.
ملحقات: در زیر شبستانی که در حال ساخت است . آشپزخانه ،انبار وسرویس بهداشتی ساخته ی وند که ناتمام اند .آشپزخانه فعلی بقعه در جنوب غرب آن و در یکی از غرفه های داخل صحن قرار دارد .انبار در غرب پیش فضا است. برخی از زائران از ایوان ورودی برای استراحت استفاده می کنندو برخی نیز از فضای داخل امامزاده در شرق پیش فضا دفتر مدیریت قرار گرفته است .دفتر مدیریتی با طاق گنبدی و آجری است که به شکل زیبایی ساخته شده است . بقعه آب انبار ندارد ،اماآب انباری قدیمی در مجاورت امامزاده در کوچه سید اسماعیل موجود است که آن هم به دلایلی فعلا مورد استفاده نمی گیرد .
این آب انبار یکی از مهم ترین آب انبار های دارالخلافه در یک قرن پیش بوده ودر دوره سلجوقیان ودر زمان سلطنت طغرل اول به وجود امده ولی بعدها متروک گردیده است ،سپس در یک قرن پیش به همت حاج میرزا عیسی وزیر تجدید بنا شده و مورد لستفاده وبهره برداری قرار گرفته است .
محله سید اسماعیل ،از مناطق تجاری تهران ،معروف به بازار سید اسماعیل است.
دور تا دور امامزاذه را مغازه های تجاری وکارگاه ها فرا گرفته اند وبیشتر زائران امامزاده را بازاریان محل تشکیل می دهند .همچنین در صحن حجراتی دیده می شود که در گذشته به صورت مغازه به اهالی اجاره داده میشد ولی در حال حاضر کاربری ندارند و به عنوان زمین بالاترند و در ندارند و بیشتر آنها با کاشی های رنگی تزیین یافته اند .در اثر شکستگی و ریختگی ،برخی از کاشی ها یناز به تعمیرات دارند .
توضیحات تکمیلی وملاحظات
1)زائران :در گذشته یعنی حدود چهل، پنجاه سال پیش امامزاده زائران فراوانی داشت که از نقاط مختلف شهر شب ها و روزهای جمعه به بقعه می آمدند و به زائران جنس و سوغاتی می فروختند .این دست فروشان را دو قشر تشکیل می دادند گروهی مسلمان وگروهی اقلیت دینی که قماش فروش بودند . یهودیان در بیرون امامزاده بودند و بساط پهن می کردند و مسلمان ها هم درون محوطه وحیاط وکنار حجره ها بساط داشتند هم اکنون روزهای پنجششنبه زائران بیشتری به امامزاده می آیند و بیشتر انها بانوان هستند و در جمع زائران مداحان یا روضه خوات ها هم دیده می شوند ،که به ذکر مصیبت می پردازند . زیارت نامه ای که زائران در هنگام زیارت می خوانند به صورت زیر است :(السلام علیک یا محمد المصطفی السلام علیک یا بن علی المرتضی السلام علیک یا بن فاطمه الزهرا السلام علیک یا بن خدیجه الکبری السلام علیک یا بن الحسن والحسن سیدی شباب اهل الجنه السلام علیک یا بن علی بن الحسین السلام علیک یا بن محمد بن علی السلام علیک یا بن جعفر ابن محمد السلام علیک یا بن موسی ابن جعفر السلام علیک یا بن علی بن موسی السلام علیک یا بن علی التقی الخواد السلام علیک یابن علی ابن المحمد الهادی النقی السلام علیک یا اسماعیل ابن جعفرابن امام علی التقی علیه السلام ورحمه الله وبرکاته)امامزاده دارای زیارت نامه دیگری نیز به شرح زیر است :


( بسم الله الرحمن الرحیم السلام علی آدم صفوه الله . السلام علی نوح نبی اله . السلام علی ابراهیم خلیل الله . السلام علی موسی کلیم الله .السلام علی عیسی روح الله .السلام علی محمد حبیب الله . ومن بینهم من النبییین والصدیقین والشهدا والصالحین السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع الله ولرسوله ولامیر المومنین والفاطمه والحسن والحسین علیهم السلام .
السلام علیک یا اسماعیل ابن جعفر بن التقی اشفع لی عند الله وعند آبائک الطاهرین سلام اله علیهم اجمعین فی قضا حوائج الدنیا والاخره برحمتک یا ارحم الراحمین )ودر پایان آن آمده است :(واقف ملتمس دعا محمد حسین زاهدی تهرانی )از جمله باورهای مردم در گذشته ان بوده که در امامزاده تحصن می کرده اند
2)نذورات :در گذشته مردم شمع روشن می کردند یا خیرات می دادند اما در حال حاضر نذور مردم بیشتر به صورت مالی و نقدی شده است . این نذورات متفاوت است ،برخی گوسفند نذر می کنند ،قربانی آن رابین مردم تقسیم می کنند وعده های نیز نذر سالانه می کنند ،برخی در شب هایی که امامزاده شام می دهد ،کمک می کنند و بخشی از هزینه را تقبل می کنند .در حال حاضر ،حدود دو تاسه سال است که برگه هایی چاپ می شود و هر که نذر مالی دارد و می خواهد به امامزاده کمک کند ،از این برگه ها تهیه می کند به وسیله هم به امامزاده کمک می کند وهم نذر خود را ادا می کند .
از جمله نذور مردم نذور نقدی است ،که داخل ضریح ریخته می شود . نماینده اوقاف هر ماه به امامزاده می آید و پول هارا در حضور مردم جمع آوری می کند به حساب اوقاف می ریزد .
برخی از خانم ها نیز که نذر سفره کرده اند فسفره نذری می اندازند و عده ای نیز آش می پزند .مردم محل با انکه از طبقه ضعیفی هستند اما به دلیل اینکه امامزاده تاثیر معنوی بالایی در محله واطراف آن دارد ،به نذر وکمک به امامزاده معتقد و پایبند هستند
3)موقوفات :امامزاده دارای اموال وقفی است ،که بیشتر آنها مغازه و به صورت زیر است :قهوه خانه که عرصه واعیان آن وقف است :قهوه خانه که عرصه واعیان ان وقف است ؛فروشگاه مواد پلاستیکی ؛مغازه مس گری ؛بنگاه حمل کالای تجاری ؛مغازه گلاب گیری ؛علامت سازی (زمین جزو موقوفات است و اعیان ان قبلا خراب بوده ،پس از آن به افرادی که توسط آنها ساخته شد ،تعلق گرفت .در صدی از در آمد این اموال را اوقاف و بقیه آن را متولی موقوفات در یافت می کند و آن را صرفا تعمیرات بقعه می نماید.
مغازه ای کوچک در حوالی وقف امامزاده بوده که در سند وقفش ذکر شده بود ،عایدات مغازه باید صرف خرید نفت برای روشنایی امامزاده شود . امروز به این وقفنامه عمل نمی شود ،چون نفت برای روشنایی امامزاده کاربرد ندارد.
4)مراسم کیکی از مراسمی که صبح های پنج شنبه در امامزاده بر گزار می شود ،زیارت (عاشورا )و حدیث (کسا )است که در زمستان با حلیم وآش ودر تابستان با پنیر وکره و چای شیرین از زائران پذیرایی می شود . شب های جمعه نیز مراسم روضه خوانی در امامزاده بر گزار می شود واز زائران با آبگوشت یا قورمه سبزی پذیرایی می شود .در ماه رمضان هر شب در این امامزاده افطاری می دهند .
در ایام محرم مجالس عزادری در امامزاده بر گزار می شود . در روز عاشورا و تاسوعا مردم از صبح در صحن امامزاده جمع می شوند و به عزاداری می پردازند نماز جماعت ظهر وعصر نیز هر روز در حرم برگزار می شود . از جمله مراسمی که از گذشته در امامزاده بر گزار می شده است ؛تعزیه خوانی بوده است . از جمله این تعزیه خوانی ها ،مراسم تعزیه خوانی حضرت علی اکبر در تاریخ دو شنبه 5محرم 1304ه ق مشهور است. تعزیه وفات حضرت صدیقه طاهره ،تعزیه شصت بستن دیو نیز از دیگر تعزیه خوانی های انجام شده در این امامزاده بوده است بر اساس گفته های راویان در زمان پهلوی اهالی در امامزاده هیئتی داشته اند و در تظاهرات های مرتبط با پانزده خرداد شرکت کردند و سینه زنی راه انداختند ،اما از طرف رژیم این هیئت سر کوب شد و به انها اعلام شد ؛که به هیچ وجه نباید مراسم سینه زنی داشته باشند ،اما آنها به طور مخفیانه در امامزاده عزاداری می کرده اند .زمانی که رضاخان قدرت را به دست گرفت ، بزرگانی به نام صنیع حضرت واکبر سید اسماعیل بودند که رضا خان از آنها خواسته بود ،تا فعالیتی علیه شاه نداشته باشند وبا رژیم همکاری کنند اما این افراد قبول نکردند واز ترس رژیم به گلدسته های امامزاده اسماعیل پناه اوردند . سپس با ارتشیان رژیم وارد جنگ شدند و پس از چند روز مقاومت وتشنگی وگرسنگی به آنها تیر اندازی شد و نهایتا مجبور شدند تا تسلیم شوند
5)دفن شدگان :سنگ قبری در شبستان بقعه قرار دارد که در داخل دیوار نصب است و بر روی آن نوشته شده (وفات مرحوم یوسف جدید الاسلام ومرحوم عبدالله
به تاریخ جمادی الاول سنه
1250بودیم بخواب در شبستان عدم
بیدار شدیم وباز در خواب شدیم
وانگاه نهان چو در نایاب شدیم
چو گهر ز قطره آب شدیم )
سنگ قبر دیگری متعلق به شاهزاده بهرام میرزا وجود دارد ،از سنگ مرمر و بالای آن کنده کاری شده و نوشته های روی آن بدین صورت است :
(هو العلیم
مرقد مطهر منور شاهزاده بهرام میرزا پسر عبدالصمد میرزا عزوالدوله پسر محمد شاه قاجار بیست وسیم صفر المظفر ،بیست و پنجم 25 ذی الحجه الحرام هزار وسیصد وبیست وهفت سنه 1327
رفت این گل شکفته ودر خاک شد نهان
دیروز چنان وصال جان افروزی
امروز چنین فراق عالم سوزی
افسوس که در دفتر ایام عمر
آنرا روزی نویسد این را روزی
{پایان سنگ قبر به علت قرار گرفتن در سنگ پوش کمی ناخوانا شده است}
هفدهم {نا خوانا}طهران)
سنگ قبر بعدی نیز از سنگ مرمر دارای ارتفاع وکنده کاری بیشتری نسبت به بقیه است . بر روی قبر عکس شمشیری کشیده شده و دو فرشته بالدار در لابه لای کنده کاری ها دیده می شود وما بقی به وصورت طرح های اسلیمی است.
نوشته های این قبر بدین صورت است :(سبحان الله شاهزاده عطا الله میرزا پسر شاهزاده عزالدوله عبدالصمد میرزا پسر مرحوم محمد شاه قاجار در شب 26 شهر شوال 1296 ،20میزان تولد شد و عصر سه شنبه 205 ذی الحجه الحرام یک هزار وسیصد وهفت در طهران 20اسد در آب غرق شد و آتش غم ودرد بر دل پدر ومادر نهاد
مرا بود نوبت برفت این جوان
ز دردش منم چون پی بی روان
که نوبت مرا بد تو بیکام من
چرا رفتی وبردی آرام من
برفت و غم ودردش بماند
دل و دین من بخون در نشاند )
طبق گفته مردم قبر داخل مسجد بالا (رواق مردانه )،متعلق به فردی یهودی بوده که مسلمان شده وبعد از فوت در مکان فعلی دفن شده است.
در گنبد خانه فسنگ قبری به صورت عمودی دیده می شود که بر روی آن نوشته شده :
(آرامگاه جنت مکان حاجی محمد رضا خدامی فرزند مرحوم لطفعلی که در سن 67سالگی در تاریخ روز یکشنبه 23/10/1340مطلبق با 6 شعبان المعظم 1381هجری برحمت ایزدی پیوست .)
بنابرگفته های راوی ،چند سال پیش وقتی دور تا دور امامزاده را می کندند ،در عمق شصت تا هفتاد سانتی متری به تعدادی سنگ قبر و اسکلت بر خوردند که این قبر ها متعلق به زمان فتحعلی شاه بوده . همچنین قبری معلق به میرزا رضای معروف است ،که ناصر الدین شاه را به قتل رساند یا نه . این سنگ قبر را بر داشتند ومدتی نیز نگهداری کردند وبعد به شخصی به نام حبیب اله صادقی داده شد تا نگهداری کند .


6)بانیان وهنر مندان :بانیان بخش های مختلف بقعه افراد زیر بوده اند:ایوان ودو گلدسته کاشی کاری بلند سید اسماعیل (ع)عیسی خان بیگلر بیگی ساخته است . بانی در قدیمی بقعه استاد حسن پسر علی حداد طهرانی و سازنده آن استاد حسین پسر استاد حسین لواسانی بوده است .در صحن و رواق وگنبد را حسین قلی خان پسر مصطفی خان قاجار و حاجی عبدالعظیم نامی و پیرزنی ساخته اند؛کتیبهای به خط میرزا اسد الله شیرازی در حاشیه در فولادی بقعه وجود دارد . کاشی کاری صحن توسط استاد علی اکبر صورت گرفته است.
در طاق روبروی محراب گنبد خانه دری چوبی وقدیمی است که در عهد شاه قاجار وبه فرمان عیسی خان بیگلر بیگی در تاریخ محرم الحرام 1222 ه ق به اتمام رسید . این در قدیمی ظاهرا به وسیله حاجی محمد بروجردی ساخته شده است . در فلزی بین پیش فضا وگنبد خانه در سال 1341 توسط اکبر خادم آذر صفربان ساخته شده است .
در زیر هشت طاق زیر گنبد اصلی ودر قسمت پای قوس کتیبه ای رنگی چرخیده که تاریخ 1335را نشان می دهد . فلز کاری قاب دارای این نشانی است طبق کتیبه موجود در پیش فضا ،ظاهرا فضاهای داخلی بقعه در سال 1281 ترمیم شده است . بر روی کتیبه داخل ایوان نیز تاریخ 1262درج شده است .
7)متولیان و خادمان :در گذشته ،تولیت امامزاده نسل به نسل در خاندان بیگلر بیگی گشته ،که مهمترین انها حسن خان بیگلر بیگی ،عیسی خان بیگلر بیگی ،علیرضا بیگلر بیگی ،جعفر بیگلر بیگی بوده اند و در حال حاضر ،نیز محمد علی بیگلر بیگی است . خاندان بیگلر بیگی متولی بقعه بودند وهستند که طبق وقفنامه از جمله وظایف آنها ده شب روضه خوانی در سال و تعمیرات امامزاده است .




برچسب ها  

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 

آخرین اخبار